Har du en medarbeider som har forandret seg på en måte som gjør deg bekymret? Det kan være endringer i fravær, oppførsel eller arbeidsprestasjoner, eller konkrete observasjoner i jobbsammenheng. Vi er ofte opptatt av å ha nok bevis før vi snakker med en medarbeider om bekymringen vår.
Mange er redd for å ta feil, skape dårlig stemning eller ødelegge en relasjon. Det fører til at vi utsetter samtalen og problemet blir større. Det er viktig å understreke at slike tegn ikke utelukkende betyr at det foreligger et rusmiddel- eller spilleproblem. Det kan også være tegn på at medarbeideren er i en vanskelig livssituasjon, har psykiske utfordringer eller er pårørende til en med et problem.
Det er ikke din oppgave som leder å identifisere et problem eller stille «diagnose», men å reagere på endringer som fører til de negative konsekvensene for arbeidssituasjonen. Poenget er å snakke med medarbeideren din for å vise at du ser at noe ikke er greit, og for å kunne bidra med hjelp. Som arbeidsgiver har du plikt til å følge opp dersom du opplever at en ansatt ikke fungerer som normalt.
Lederverktøy for medlemmer i NHO
«Den nødvendige samtalen» er et lederverktøy for å snakke med en ansatt på bakgrunn av en bekymring.