Det er pålagt å varsel DSB ved uhell og ulykker i henhold til følgende lover og forskrifter
- Brann- og eksplosjonsvernloven §22
- Eksplosivforskriften §15
- Storulykkeforskriften §13
Det er pålagt å varsel DSB ved uhell og ulykker i henhold til følgende lover og forskrifter
Eksponeringsregister er et register over arbeidstakere som blir utsatt for visse helseskadelige forhold i arbeidssituasjonen. Det er arbeidsgiver som skal føre register over mulig eksponering, og kravet gjelder følgende forhold:
Kravet til opplysninger varierer noe fra forskrift til forskrift, men som oftest skal registeret inneholde:
Registeret skal ikke inneholde opplysninger av personlig art, som helseopplysninger ol. (Kilde: Arbeidstilsynet).
Arbeidstakerregister skal som oftest oppbevares i minst 40 eller 60 år, men kravet varierer fra forskrift til forskrift. Ved arbeid med biologiske faktorer skal registeret oppbevares i 10 eller 40 år.
Helsejournal som den ansatte har på grunn av at han/hun er utsatt for de skadelige forholdene, bør oppbevares like lenge som registeret.
Det skal være mulig i hele arbeidstakerens levetid å finne frem til om vedkommende har vært eksponert, spesielt ved risiko for kreft.
Registeret skal ikke tilintetgjøres uten tillatelse fra Arbeidstilsynet. Dersom virksomheten opphører, skal registeret overføres til, eller stilles til rådighet for Arbeidstilsynet. Dette varierer også noe i forskriftene.
REACH er EUs forordning om registrering, vurdering, godkjenning og begrensning av kjemikalier, og trådte i kraft i Norge 30. mai 2008.
REACH står for registrering (Registration), vurdering (Evaluation), godkjenning (Authorisation) og begrensning (Restriction) av kjemikalier (Chemicals).
Et sikkerhetsdatablad er et følgeskriv som skal inneholde informasjon om farlige egenskaper og anbefalte vernetiltak ved bruk av farlige kjemikalier.
Leverandører av kjemikalier har plikt til å stille sikkerhetsdatablad til rådighet for mottakerne, gratis på papir eller elektronisk. "Å stille til rådighet" skal være en aktiv handling. Det å legge sikkerhetsdatablader på en leverandørs hjemmeside eller i en database er ikke nok. (Kilde: Arbeidstilsynet).
Forskrift om utførelse av arbeid, § 2-2 hadde tidligere et krav om at virksomheter med elektronisk stoffkartotek også måtte ha en papirversjon. Fra 1. januar 2018 er dette ikke lengre et krav. Forskriften sier nå at: "Stoffkartoteket kan være etablert elektronisk og/eller foreligge i en papirutgave…"
Alle arbeidstakere skal ha enkel tilgang til informasjon om de kjemikaliene de arbeider med. Stoffkartoteket må derfor være enkelt tilgjengelig for de ansatte. I tillegg skal verneombudet ha tilgang til stoffkartotek for sitt verneområde. Hovedverneombud skal ha tilgang til komplett stoffkartotek for hele virksomheten. Bedriftshelsetjenesten bør også ha tilgang til bedriftens stoffkartotek for å kunne bistå i bedriftens HMS-arbeid på best mulig måte.