Rutinene må tilpasses arbeidets art, bedriftens størrelse og risiko. Det er derfor vanskelig å lage en "mal" som passer alle. I vedlagte handlingsprogram er det et forslag til punkter som bør være med i en rutine. Dette må tilpasses den enkelte bedrift.
Leders og arbeidstakers ansvar
Som leder har du ansvar for at rutinen gjøres kjent for de ansatte, og at den følges. Arbeidstaker har ansvar for å medvirke til at rutinen følges og at arbeidsmiljøet ivaretas.
Arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften stiller krav til det psykososiale arbeidsmiljøet. Arbeidsmiljøloven § 3-1 og internkontrollforskriften § 5 pålegger virksomhetene å lage strategier for å fange opp og håndtere både fysiske, organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøproblemer.
Arbeidsgiver har også plikt til å forebygge og søke å hindre seksuell trakassering, jf. arbeidsmiljøloven § 4-3 tredje ledd og likestillings- og diskrimineringsloven § 13 (siste avsnitt).
Beskriv ønsket atferd i personalhåndboken
Bedriften bør ha en bevisst strategi for å fange opp og håndtere saker så tidlig som mulig. Samtidig anbefaler vi å ha en personalhåndbok der det stilles krav til hva som er ønsket adferd.
Rutine for håndtering av konflikter, trakassering og utilbørlig opptreden
Denne siden inneholder en veiledning og et eksempel på hvordan et handlingsprogram mot konflikter, mobbing, trakassering (herunder seksuell trakassering) og uakseptabel adferd kan utformes. Bedrifter kan ta utgangspunkt i dette eksempelet ved utarbeidelse av eget handlingsprogram.
-
Bestemmelse om krav til det psykososiale arbeidsmiljøet (aml. § 4-3)
-
Bestemmelse om krav til systematisk HMS-arbeid (aml. § 3-1)
-
Bestemmelse om innholdet i det systematiske HMS-arbeidet (internkontrollforskriften § 5)
-
Bestemmelse om arbeidsgivers plikt til å forebygge og søke å hindre seksuell trakassering (likestillings- og diskrimineringsloven § 13 (6))
-
Bestemmelse om arbeidstakers rett til ikke å bli utsatt for trakassering, herunder seksuell trakassering (aml. 4-3 tredje ledd)