Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Konflikter og trakassering på arbeidsplassen

Hva er seksuell trakassering og hvilke krav stilles til arbeidsgiver? Hvordan håndterer man konflikter på arbeidsplassen? Hvilke rutiner bør en arbeidsplass ha?

Når en leder mottar en klage eller et varsel om en konflikt, mobbing/trakassering, seksuell trakassering eller annen utilbørlig opptreden, er det viktig at dette håndteres på riktig måte. Denne veilederen er tenkt å være en retningslinje for saksbehandling av større konfliktsaker.

Mann i dress med knyttede never

En rutine for håndtering av konflikter, trakassering/seksuell trakassering og utilbørlig opptreden bidrar til å forbedre arbeidsmiljøet.

Vi gir deg en veiledning og et eksempel på en generell rutine.

NHO Reiseliv har sammen med Likestillingsombudet og flere av partene i arbeidslivet, utformet en veileder for forebygging og håndtering av seksuell trakassering. Dette er et nyttig verktøy for arbeidsgivere for å øke kunnskapen og bevisstheten rundt temaet.

Første skritt for å forebygge seksuell trakassering er å snakke om det. NHO Reiseliv, Likestillingsombudet og flere av partene i arbeidslivet har utformet et quizverktøy som gjør samtalen litt enklere.