En personopplysning er enhver opplysning som kan knyttes til en enkeltperson. Personvernregelverket skal sikre at personopplysninger om den enkelte behandles på en lovlig, forsvarlig og sikker måte. Sensitive personopplysninger, som for eksempel helseopplysninger, nyter et særskilt vern.
Personvernregelverket gjelder også på arbeidsplassen, og arbeidsgiver har et ansvar for å behandle personopplysninger om sine ansatte i tråd med regelverket.
Artikkelen gir deg svar på:
- I hvilken grad du som arbeidsgiver kan dele informasjon om at en arbeidstaker er syk. Her skilles det mellom deling av slik informasjon til arbeidstakere og utenforstående.
- I hvilken grad du som arbeidsgiver kan informere om at ansatte har mottatt permitteringsvarsel eller er permittert.
- I hvilken grad du som arbeidsgiver kan informere om at ansatte har annet fravær eller er på hjemmekontor.
Resten av innholdet er lukket for medlemmer. Logg deg på for å lese hele artikkelen.
Har du ikke tilgang? Les avsnittet "Hvordan får du tilgang til Arbinn?"