Hopp til hovedinnhold
Logg inn

Delta i innovative offentlige anskaffelser

Fem personer som holder hver sin hånd oppå hverandre over et arbeidsbord

Foto: LUP

Å delta i en innovativ offentlig anskaffelse gir leverandørene mulighet til å komme tettere på oppdragsgiverne, få presentert behov og samarbeid om utvikling av tjenester og produkter som det offentlige trenger.

Gjennom å delta i innovative anskaffelsesprosesser får bedrifter og leverandører muligheten til å utvikle tjenester og produkter i tett samarbeid med de som skal kjøpe tjenesten eller produktet. Et slikt samarbeid gir en dypere innsikt og forståelse for behov, utfordringer og muligheter enn det en får i en tradisjonell anskaffelsesprosess.

Leverandørene som deltar i innovative anskaffelser blir som regel sittende igjen med eierskapet til produktet eller tjenesten som er utviklet og kan dermed jobbe med videre utvikling, skalering og salg av tjenesten.

Mange leverandører som har deltatt i innovative anskaffelser opplever bl.a. å få nye markedsmuligheter, økt omsetning og flere ansatte. Når en løsning er utviklet i samarbeid med én offentlig virksomhet er sannsynligheten for at andre offentlige virksomehter trenger den samme løsningen stor.

LUP – Leverandørutviklingsprogrammet har over 14 års erfaring med å sette i gang og veilede både offentlige virksomheter i innovative offentlige anskaffelser. På deres side for bedrfiter finner du informasjon om bl.a. finansiering for utviklingsprosjekter, informasjon om prosessen og tips og triks fra offentlige innkjøpere.

På siden Finn anskaffelser finner du kommende, åpne og pågående anskaffelser hvor du kan melde din interesse for å delta.