Hva gjelder ved egenmelding?
Rett til å bruke egenmelding ved sykdom er nedfelt i folketrygdloven § 8-24.
Det som gjelder er:
- De alminnelige reglene om arbeidstakers rett til å benytte egenmelding gjelder. Det innebærer at arbeidstakeren må ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder for å kunne benytte egenmelding. I slike tilfeller kan arbeidstakeren benytte egenmelding inntil tre dager av gangen, inntil fire ganger i løpet av 12 måneder, med mindre bedriften har egen avtale om utvidet rett til egenmelding.
- Det er anledning til å avtale utvidet bruk av egenmelding for alle virksomheter, og tidligere IA-virksomheter har god erfaring med en avtale om å benytte inntil 24 dager egenmelding i løpet av 12 måneder med en grense på opptil åtte dager pr. fraværstilfelle. NHO oppfordrer bedrifter til å prøve ut en slik ordning.
- En eventuell avtale om utvidet rett til egenmelding skal drøftes med tillitsvalgte før opprettelse, og nedfelles i personalhåndbok.
Misbruk: Dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom, kan arbeidsgiver inndra retten til egenmelding. (Folketrygdloven § 8-27).
Hva gjelder ved sykmelding?
Arbeidsgiver og ansatt:
- Arbeidsgiver skal ifølge folketrygdloven ta initiativ til dialog ved sykmelding, det skal tidlig (senest etter fire uker) utarbeides en oppfølgingsplan. Det vil si å gjøre en vurdering av om det er noe som kan gjøres på arbeidsplassen som kan bidra til at den ansatte kan komme raskere tilbake i arbeid, helt eller delvis.
- Muligheter og begrensninger på arbeidsplassen skal vurderes i samarbeid med den ansatte.
- Arbeidsgiver skal innkalle til dialogmøte etter sju uker, fortrinnsvis for de 100 % sykemeldte.
- Når utprøving på arbeidsplassen ''er ferdig'', det vil si at den ansatte kan jobbe, men ikke hos deg, kan du kontakte Nav dersom det er behov for dialogmøte 2.
- Ansatte har plikt til å samarbeide i utforming av oppfølgingsplan/tiltak som iverksettes for å komme raskere tilbake i arbeid.
- Ansatte kan bli fratatt sykepenger dersom de nekter å bidra aktivt. Du må dokumentere manglende medvirkning og informere Nav.
Arbeidsgiver og tillitsvalgt:
Du kan som arbeidsgiver forvente drahjelp fra den tillitsvalgte i å få til et godt og medvirkende sykefraværsarbeid.
Arbeidsgiver og lege:
Økt bruk av gradert sykmelding har økt behovet for dialog mellom arbeidsgiver og lege. Hvis du stusser over sykmeldingen eller er uenig i gradering av sykmelding (husk at gradering forutsetter at du kan tilrettelegge i tilsvarende friskmeldingsprosent), meld fra til legen.
Melding til lege kan gjøres:
- Gjennom den ansatte.
- Ta kontakt pr. telefon eller e-post for å informere om muligheter og/eller begrensninger på arbeidsplassen.
- Standardisert brev med informasjon om tilretteleggingsmuligheter i bedriften.
Arbeidsgiver og Nav:
Når det er åpenbart at utprøving på arbeidsplassen ikke vil føre den ansatte tilbake i arbeid, be Nav om å innkalle til Dialogmøte 2. Formålet er at den sykmeldte eventuelt kan komme i gang med andre typer aktivitet som kan føre tilbake til arbeid, når det er åpenbart at nåværende arbeidsplass ikke er et reelt alternativ. Å be om dialogmøte 2 kan du gjøre når som helst i et sykefraværsløp, f.eks. fra første dag hvis f.eks. en baker får matallergi.
Bestrider sykmeldingen:
Dersom du bestrider sykmeldingen fordi du mener den ansatte ikke er syk/arbeidsufør, bør du:
- Kontakte arbeidstaker og avklare faktiske forhold.
- Vente med å utbetale sykepenger til faktum er avklart.
- Hvis du fortsatt betviler grunnlaget for sykemelding, la være å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden/forskuttere i tiden etter arbeidsgiverperioden.
- Samtidig må du gi skriftlig begrunnelse til det Nav-kontoret den ansatte tilhører om hvorfor du bestrider sykmeldingen, vær konkret.
- Nav skal så behandle saken.
- Ved uenighet kan Nav eller arbeidsgiver anke saken inn til Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden.
Refusjon av sykepenger fra Nav til arbeidsgiver:
Det er normalt to tilfeller hvor arbeidsgiver kan få refundert lønnskostnader i arbeidsgiverperioden fra Nav:
- Når ansatte har langvarig eller kronisk sykdom (folketrygdlovens § 8-20).
- Når ansatte har svangerskapsrelatert fravær (folketrygdlovens § 8-20).
Søknad om fritak fra arbeidsgiverperioden må sendes Nav av arbeidstaker eller arbeidsgiver.
Samtalestøtte for arbeidsgivere
Nav har utarbeidet et samtaleverktøy for arbeidsgivere. Verktøyet vil hjelpe deg med å gjennomføre samtaler med medarbeiderne og bruke erfaringene til forebyggende arbeid.
Se også
-
Alminnelig bestemmelse om rett til å bruke egenmelding (folketrygdloven § 8-24)
-
Bestemmelse i midlertidig forskrift om arbeidsgivers ansvar for sykepenger
-
Bestemmelse om utvidet egenmelding (folketrygdloven § 8-24(4))
-
Bestemmelse om når arbeidsgiver kan nekte å godta egenmelding (folketrygdloven § 8-27)
-
Bestemmelse om arbeidstakers medvirkningsplikt (folketrygdloven § 8-8)
-
Bestemmelse om gjennomføring av oppfølgingsplaner og dialogmøter (folketrygdloven § 8-7a)
-
Bestemmelse om når arbeidsgiver kan få refundert lønnskostnader fra Nav (folketrygdloven § 8-20)