Arbeidstid
Hva er arbeidstid, og hva må du vite? For å gjøre det lettere for deg, finner du info og spørsmål og svar om:
- Arbeidstid og overtid
- Lovpålagte pauser
- Gjennomsnittsberegning av arbeidstiden
Hva er arbeidstid?
Her finner du det viktigste du trenger å vite om arbeidstid, overtid, pauser og gjennomsnittsberegning av arbeidstiden.
Arbeidsmiljøloven bestemmer hva som er arbeidstid. Loven skiller mellom arbeidstid og arbeidsfri:
- Arbeidstid: Tiden arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver
- Arbeidsfri: Tiden arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver.
Hva må jeg vite om arbeidstid?
- Loven har regler om hva som regnes som alminnelig arbeidstid. Her finner du en oversikt over hva som er alminnelig arbeidstid.
- De aller fleste arbeidstakere har rett på pause i løpet av arbeidsdagen. Vi gjennomgår reglene her.
- Alt arbeid ut over lovens grenser for alminnelig arbeidstid regnes som overtid. Her har vi samlet alt om overtid og overtidsbetaling.
- Loven har også regler om gjennomsnittsberegning, det vil si det å jobbe flere timer per dag eller uke mot tilsvarende fri på et annet tidspunkt. Her forklarer vi reglene om gjennomsnittsberegning.
- Det finnes noen unntak og spesielle regler, blant annet om arbeidstid og lønn på røde dager. Her er en oversikt.