Spørsmål og svar om NHOs håndbøker
Våre håndbøker gir en samlet oversikt over rettigheter og plikter for ansatte med beskrivelse av rutiner og retningslinjer i din bedrift.
Våre håndbøker gir en samlet oversikt over rettigheter og plikter for ansatte med beskrivelse av rutiner og retningslinjer i din bedrift.
NHO har laget forslag til tekster som gjør at du raskt kan publisere håndboken og gjøre den tilgjengelig for de ansatte. Hvis behovet for endringer kommer, kan du enkelt tilpasse den for din bedrift.
Håndbøkene inneholder forhåndsdefinerte kapitler som hver inneholder en rekke avsnitt som NHO mener kan være relevant i en håndbok. Noen av disse er faste, lovpålagte avsnitt, mens en del er anbefalinger eller forslag. Ved å velge de avsnittene som er relevant for deg er det enkelt å sette sammen en håndbok med det innholdet som passer din bedrift. Er det temaer du ønsker å ha med som ikke ligger her, kan du enkelt opprette egne avsnitt under hvert kapittel.
Brukerveiledningen gir et godt bilde av hvordan håndboken fungerer.
Håndbøkene oppdateres regelmessig av NHOs advokater på arbeidsrett når det skjer endringer i lovverket.
De fleste temaer i håndbøkene er forankret i ett eller flere lovkrav. Vi har derfor laget en fast tekst som viser hva loven krever, hvor du også kan følge lenker direkte til lovteksten. I tillegg har avsnittene en redigerbar del hvor bedriften selv må beskrive sin praksis innenfor det aktuelle temaet. For å gjøre det enkelt å opprette og redigere i håndboken har vi laget et forslag til tekst for deg. På den måten slipper du å skrive all tekst selv, men har samtidig full frihet til å tilpasse avsnittene til forholdene i din bedrift.
Du får en samlet oversikt over rettigheter og plikter med beskrivelse av rutiner og retningslinjer i din bedrift.
Ved bruk av digitale håndbøker får du en skytjeneste med lik informasjon til alle ansatte. Dette kan deles på alle digitale flater som desktop, mobil og nettbrett.
I håndbøkene er bedriftens tariffavtale gjort tilgjengelig for redaktørene, slik at det enkelt kan deles med de ansatte.
Ja, du kan prøve håndbøkene kostnadsfritt i 30 dager, før du tar endelig stilling til bestilling av ordinært abonnement. Det dere gjør av tilpasning av innhold i håndbøkene under prøve-perioden, vil dere få med over i ordinær håndbok når dere bestiller dette etter prøveperioden. Det er ingen forpliktelser for bestilling av abonnement etter endt prøve-periode.
Bestilling av demo-versjon gjør du her.
Hvis du ønsker å bestille ordinært abonnement før prøveperioden er over, er dette mulig under siden "Innstillinger" i redaktørvisningen.
Når håndboken er publisert er det mulig å lage en lenke som ikke krever pålogging for de ansatte. Denne kan brukes til å lenke til håndboken på eksisterende intranett eller andre interne web-løsninger.
Når håndboken er publisert, må lenke, samt brukernavn og passord sendes til de som skal ha tilgang. Det er samme brukernavn og passord for alle ansatte. Dette kan enkelt byttes ut av den som redigerer håndboken, husk da å sende ut nytt brukernavn og passord til de som skal ha tilgang.
Håndbøkene tilpasses alle enheter, og det er enkelt å søke opp relevant informasjon. På den måten vil de ansatte ha relevant informasjon tilgjengelig både på pc, mobil og nettbrett når de har behov for det. Det er alltid siste publiserte versjon som vises.
Ja, alle ansatte benytter samme brukernavn og passord. Redaktør av håndboken kan enkelt endre dette med jevne mellomrom dersom det er ønskelig. Redaktør sender ut informasjon til alle ansatte om nytt passord, hvis dette er endret.
Ja, både HMS-håndbok og personalhåndbok finnes nå i engelsk utgave. De engelske håndbøkene er egne versjoner av håndboken, og man må derfor opprette håndboken på det språket man ønsker. Det er ikke mulig å kjøpe og redigere en norsk håndbok for så å oversette den til engelsk via "språk-knapp". Bedriften kan selv velge å legge inn engelsk tekst i norske versjon, men tekster laget av NHO vil være på norsk. De engelske utgavene finnes under "kjøp håndbok" med navnene HSE Handbook eller Staff Handbook.
Personalhåndbok
Fra 1 til 49 årsverk - kr 405 per måned
(kr 4 855 per år)
Fra 50 til 199 årsverk - kr 810 per måned
(kr 9 722 per år)
Fra 200 årsverk - kr 1013 per måned
(kr 12 156 per år)
Prisene fastsettes ut fra antall årsverk i bedriften og faktureres en gang i året. Prisen er per håndbok (ekskl. mva).
De digitale håndbøkene tilbys foreløpig kun til bedrifter som er medlemmer i NHO-fellesskapet.
HMS-håndbok
Fra 1 til 49 årsverk - kr 405 per måned
(kr 4 855 per år)
Fra 50 til 199 årsverk - kr 810 per måned
(kr 9 722 per år)
Fra 200 årsverk - kr 1013 pr måned
(kr 12 156 per år)
Prisene fastsettes ut fra antall årsverk i bedriften og faktureres en gang i året. Prisen er per håndbok (ekskl. mva).
De digitale håndbøkene tilbys foreløpig kun til bedrifter som er medlemmer i NHO-fellesskapet.
Prisen er per håndbok. Det er ingen etableringsgebyrer, kurs eller lignende, kun en pris. Vi tilbyr også support på telefon eller chat inkludert. Det er mulig å gjøre en håndbok gjeldende for hele bedriften, eller man kan velge at håndboken bare skal gjelde for enkelte enheter. Dersom man ønsker flere forskjellige håndbøker, må man kjøpe en håndbok for hver variant man ønsker.
Prisene er per håndbok. Det gis ingen samlerabatt ved kjøp av en håndbok i hver kategori.
Hvis det ønskes flere håndbøker i samme kategori, kan det gis eget pristilbud på dette.
Ta kontakt!
For å opprette en håndbok må du være innlogget i Arbinn. Dersom du ikke har vært innlogget før, får du enkelt tilsendt passord ved å klikke på knappen "Ny bruker".
Klikk på Digitale Håndbøker og velg den håndboken du ønsker å opprette ved å klikke på "Bestill". Følge stegene i bestillingsprosessen.
NHOs digitale håndbøker tilbys foreløpig bare til medlemmer.
Vi har laget en brukerveiledning som gir et godt bilde av hvordan NHOs digitale håndbøker fungerer.
Ja, du kan legge til egne kapitler og avsnitt. Dette gjøres nederst på siden "Legg til/fjern kapitler". Det er også mulighet å legge til egne avsnitt under kapitlene.
Ja, du kan endre navn på både avsnitt og kapittel.
Ja. Du kan endre rekkefølge på både kapitler og avsnitt. Det gjøres enkelt med "drag-and-drop"-funksjon. Du kan dermed også lage egne kapitler som du kan plassere hvor du vil i håndboken.
Det er ikke mulig å skifte font eller farge på tekst i håndboken, heller ikke fargen på forsiden av håndboken. De fleste vil lese håndboken elektronisk, og da er det kun redaktør som vil se fargen på forsiden av håndboken.
Alle avsnitt har mulighet for å legge til lenkelister. Det er også mulig å legge lenker direkte inn i teksten.
Alle avsnitt har mulighet for å legge til dokumentliste. Her kan man laste opp dokumenter som man ønsker skal være tilgjengelig i ansattvisningen.
Ja, du kan legge inn egne bilder til hvert kapittel. Du kan også bytte forsidebilde.
Det er foreløpig ikke mulig å legge inn video og bilder i tekstfeltene, men disse kan legges til som dokument i dokumentliste under hvert avsnitt eller lenke til ett sted bildet/video er lagret.
Håndbøkene inneholder forhåndsdefinerte kapitler som hver har en rekke avsnitt som NHO mener kan være relevant i en håndbok. Noen av disse er faste, lovpålagte avsnitt, mens en del er anbefalinger eller forslag laget av NHO.
Ved å velge de avsnittene som er relevant for din bedrift er det enkelt å sette sammen en håndbok med det innholdet som passer for dere. Er det temaer du ønsker å ha med som ikke ligger her, kan håndbokredaktør hos bedriften enkelt opprette egne avsnitt under hvert kapittel og opprette egne kapittel.
For å redigere en håndbok må du være innlogget på Arbinn med din brukerID.
Klikk deg inn på Digitale håndbøker, og finn det kapittelet/avsnittet du ønsker å redigere i. Når du er ferdig med redigeringen må du publisere for at endringene skal bli oppdatert i ansattvisningen.
Vi har laget en brukerveiledning som gir et godt bilde av hvordan NHO digitale håndbøker fungerer.
Bedriften velger selv hvor mange og hvem som er redaktører for håndbøkene.
Redaktørene må ha innlogging til Arbinn for å logge seg på håndbøkene som redaktør.
Når det skjer endringer i lovverk, eller det av andre grunner er nødvendig å endre innhold i håndboken, gir vi deg beskjed.
Alt lovpålagt, fast innhold blir redigert og oppdatert av NHO når det er nødvendig. Dersom vi gjør endringer i lovverk, vil redaktøren hos bedriften få en epost fra NHO om hvilke endringer vi har gjort og hvorfor. Da må redaktøren gå inn i håndboken og publisere på nytt for at oppdateringer skal bli oppdatert i ansattvisningen.
Avtalen er en abonnementsordning, som faktureres 1 gang pr år, ved starten av året eller ved bestillingstidspunkt.
Avtale tegnes i form av abonnement. Et abonnement har minimum 1 år løpetid, og følger kalenderåret. Avtalen løper så lenge den ikke avsluttes av en av partene.
Oppsigelse av avtalen må gjøres innen 1. oktober, med virkning fra årsskiftet. Oppsigelse av avtalen meldes skriftlig på epost til medlem@nho.no.